Turku Pride selkosuomeksi

Turku Pride ry on yhdistys, joka järjestää kerran vuodessa Turku Pride -tapahtuman. 

Turku Priden tavoitteena on sateenkaari-ihmisten oikeuksien ja kohtelun parantaminen.

Sateenkaari-ihmisillä tarkoitetaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä, 

kuten homoseksuaaleja, biseksuaaleja, ja transsukupuolisia henkilöitä.

Turku Priden tapahtumissa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita, 

se tarkoittaa sitä ettei ketään saa syrjiä, kiusata tai vähätellä.

Jos joku tekee niin, siitä voi kertoa häirintäyhdyshenkilölle, 

ja siihen puututaan.

Vuoden 2026 Turku Pride -tapahtuman aikataulu julkaistaan kesällä 2026. 

Turku Pride -viikolla järjestetään päivittäin ohjelmaa, 

kuten työpajoja, keskustelutilaisuuksia ja taide-esityksiä.

Osa viikon ohjelmasta on maksullista.

Ohjelmaa järjestetään eri paikoissa Turussa ja Turun seudulla,

ja sitä järjestävät monet eri järjestöt ja yritykset.

Turku Pride -viikon päätapahtuma on mielenosoitus lauantaina 29.08.2026.

Mielenosoituksessa on kaksi osaa:

  • Kulkue
  • Puistojuhla

Mielenosoituksen jälkeen järjestetään bileet.

Scroll to Top